مردم در حماسه سیاسی
وظیفه ما مردم ایران در حماسه سیاسی چیست؟
|
بسم الله رهبر معظم انقلاب اسلامی : پیشرفت در علم و صنعت و اقتصاد و سیاست که بُعد ابزاری تمدن اسلامی را شکل می دهد وسیله ای است برای دستیابی به سبک و فرهنگ صحیح زندگی و رسیدن به آرامش، امنیت، تعالی و پیشرفت حقیقی.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان، مفهوم پیشرفت را تداعی کننده حرکت، راه و صیرورت دانستند و افزودند: در هر برداشتی (چه مادی و چه معنوی) از مفهوم توقف ناپذیر پیشرفت، سبک زندگی، رفتار اجتماعی و شیوه زیستن اهمیت فراوانی دارد. حضرت آیت الله خامنه ای، تحقق هر دو بخش تمدن نوین اسلامی را ضروری خواندند و افزودند: بخش ابزاری، یا سخت افزاری این تمدن، موضوعاتی است که در فضای امروز، به عنوان نمودهای پیشرفت مطرح می شود از قبیل علم، اختراع، اقتصاد، سیاست، اعتبار بین المللی و نظائر آن. رهبر انقلاب اسلامی، آسیب شناسی و علت یابی در زمینه عدم پیشرفت لازم در بخش سبک و فرهنگ زندگی را ضروری خواندند و با دعوت از اندیشمندان حوزه و دانشگاه، نخبگان سیاسی و فکری، دستگاههای مرتبط با فرهنگ و تعلیم و نیز جوانان خاطرنشان کردند: در این زمینه باید همه به خود نهیب بزنیم و ضمن تلاش جدی برای آسیب شناسی، به چاره جویی و جستجوی راههای علاج بپردازیم. حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از کسانی که در محیطهای شبه روشنفکری، ملت ایران را از شعارهای مکتبی می ترسانند، افزودند: آنها می خواهند ترس و واهمه خود را به مردم منتقل کنند به همین علت مدام می گویند شعارهای مکتبی، دردسر و تحریم و تهدید می آورد. [ شنبه 92/3/4 ] [ 9:55 صبح ] [ سرباز سایبری ]
[ نظر ]
بسم الله ایجاد یکدلی انسان هایی که دچار افراط و تفریط می شوند معمولا کمتر می توانند با دیگران یکدل شوند و غالبا تنها می مانند. اما کسانی که در مسیر اعتدال و میانه روی هستند قادرند با مردم یکدل شوند. پیامبر گرامی اسلام فرمودند: معتدل باشید تا قلب هایتان به هم نزدیک شود.(کنز العمال، حدیث 20575 ) - محفوظ ماندن از هلاکت دور بودن از هلاکت و نابودی، باعث رستگاری انسان است و این میسر نیست مگر اینکه فرد، در مسیر عبودیت و خداپرستی و در راه میانه روی و اعتدال باشد. حضرت امیر (ع) می فرماید: کسی که میانه روی کند هلاک نمی شود.(غرر الحکم حدیث 7445 ) سلامتی یکی از نعمت های بسیار بزرگی است که انسان می کوشد تا از راه های مختلف آن را به دست آورد. ائمه معصومین (ع) با تعالیم ویژه خود راه های سلامتی را نشان داده اند از جمله آنها "میانه روی" است. امیرمومنان (ع) می فرماید: هر کس که سلامتی را می خواهد پس باید میانه رو باشد.(غرر الحکم، حدیث 8099 ) اعتدال نشانه خردمندی است و افراط و تفریط نشان دهنده جهل و نادانی است و ریشه در ناآگاهی ما انسان ها دارد. انسانی که میانه رو باشد و اعتدال را رعایت کند امور زندگی به او سهل خواهد شد و مورد توجه و رحمت خداوند قرار می گیرد و این کار باعث می شود که آرزوهای انسان کم باشد و این امور موجب توفیق و موفقیت انسانها خواهد شد. [ شنبه 92/3/4 ] [ 9:41 صبح ] [ سرباز سایبری ]
[ نظر ]
بسم الله دین اسلام در همه امور به اعتدال و میانه روی سفارش می کند و در هر کاری و هر خصلتی افراط و تفریط را امری ناپسند می شمارد. داشتن روحیه ای معتدل و میانه روی در امور قابل قبول است و حتی در مسائل اجتماعی و سیاسی هم تندروی و کندروی بازتاب های منفی به همراه دارد و گاهی مشکل ساز می شود. امام علی (ع) می فرماید: جاهل را نمی بینی مگر اینکه اهل افراط یا تفریط باشد.( نهج البلاغه، حکمت 70)
انسان میانه رو و معتدل در زندگی فردی و اجتماعی خود آثار سودمند اعتدال را به خوبی مشاهده می کند. قرآن کریم همگان را به اعتدال دعوت کرده است و در تعالیم بزرگان دین یکی از صفت های مومن میانه روی است. حضرت علی (ع) می فرماید: روش مومن، میانه روی و طریقه او رشد است.(غرر الحکم، حدیث 1501) هنگامی که اعتدال و میانه روی در نفس کسی شکل بگیرد و در شاکله وجودی انسان نهادینه شود در همه امور زندگی این رویه را حفظ خواهد کرد و به افراط و تفریط دچار نمی گردد. [ شنبه 92/3/4 ] [ 9:38 صبح ] [ سرباز سایبری ]
[ نظر ]
بسم الله سلام علیکم چه می شود که در سیاست افراط ایجاد می شود؟ آیا راه درستی است؟ در ذیل به گوشه ای از یادداشت رسول جعفریان پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام می پردازیم
تقریبا همه عقلا اعتراف دارند که میانه روی و اعتدال در رفتارها فضیلت اخلاقی است، اما طبیعت بخشهایی از زندگی آدمی به خصوص سیاست، این است که انسان را به سمت افراط می کشاند. به خصوص وقتی کسی فکر کند که رقیبانش همه منحرف هستند. در این موارد است که گویی خود را ملزم به کارهایی می داند که دیگران را حذف کند تا مبادا انحراف دامن جامعه را بگیرد! به عبارت دیگر خطر افراط در حوزه سیاست که حوزه ای متنفذ در همه عرصه هاست، بسیار جدی است. از نظر برخی از سیاسیون گویی تا افراطی و اصرار انکار جد و گاه خشن نسبت به مخالفان و رقیبان در کار نباشد، کاری از پیش نخواهد رفت. شکل دیگر این سخن این است که گویی در مسیر افراط گری است که می توان دیگران را جذب کرد و قلوبشان را مطمئن ساخت که افراط کار حق و دیگران بر باطل هستند. بسیاری از تحلیلگران، افراط در انقلابها را از لوازم آن می شمرند، اما حتی این افراد تاکید دارند که این مسیر به سرعت باید به سمت اعتدال برود. این امر در باره غالب انقلاب های دنیا وجود دارد، اما مهم این است که به سرعت اعتدال جایگزین شده و عدالتی فراگیر همراه با آرامش حاکم شود.
امام علی علیه السلام در سخن دیگری نیز باز تندروی و کند روی را نادرست خوانده و با تأکید بر این که «الْیَمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ» تأکید نمودند که «وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَى هِیَ الْجَادَّةُ» و سپس فرمودنداین راهی است که قرآن و نبوت روی آن تأکید دارند. مسیری که منفذ سنت است و مسیر عاقبت. سپس فرمودند: جهالت در یک شخص به این است که قدر و اندازه خویش را نشناسد. (نهج البلاغه، ص 59) [ شنبه 92/3/4 ] [ 9:15 صبح ] [ سرباز سایبری ]
[ نظر ]
[ جمعه 92/3/3 ] [ 8:17 عصر ] [ سرباز سایبری ]
[ نظر ]
|
|
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |